sobota, 11 lipca 2015

"Rok 1984" George Orwell

Dla jednych kontrowersyjny i beznadziejny, dla innych doskonały, doprowadzający wszystkie zmysły do orgazmu. Może również wywołać te dwa stany jednocześnie. Wspaniały,a jednocześnie odpychający Orwell , którego znajomość, przynajmniej w moim mniemaniu jest wyznacznikiem osób inteligentnych i świadomych ,że świat niekoniecznie jest piękny i kolorowy, perfekcyjnie lawirował  w uniwersum politycznym.  

Przedstawiam "Rok 1984" - dzieło socjalisty i antykomunisty, które wręcz trzeba przeczytać. 



Wyobraź sobie ,że żyjesz w Londynie w 1984 roku, świecie wojny, gdzie wszystko jest kontrolowane i poddawane cenzurze. Musisz stale pilnować swych zachowań, mimiki twarzy, a przede wszystkim myśli, które skierowane przeciw Wielkiemu Bratu i Partii niosą za sobą przykre konsekwencje. Tak jak wszyscy bierzesz udział w orgiastycznych Dwóch Minutach Nienawiści wykrzykując bluźniercze przymiotniki w stronę wrogów Partii, razem z Towarzyszami śmiejesz się z konających dzieci i matek stojących po stronie nieprzyjaciela. W domu masz włączony Teleekran 24 h/ 7 dni w tygodniu w którym lecą propagandowe hasła na cześć władz, służący jednocześnie nie tylko jako podsłuch ,ale również kamera, czy też czujnik ruchów. Płodzisz dzieci dla Partii, aby kiedyś mogły donieść na ciebie Policji Myśli , jeśli zrobisz coś niestosownego. Uprawiasz sex bez przyjemności, z osobą której nie kochasz. Żyjesz w wiecznej nędzy, żyletka jest dla ciebie rarytasem. Wiecznie chory, brudny i głodny musisz robić jedno - kochać Wielkiego Brata - twojego jedynego boga. 
Tak właśnie żyje Wintson Smith- główny bohater antyutopii. 



Orwell przedstawiając swój wyimaginowany świat w "Roku 1984" przewiduje przyszłość, która mogłaby być konsekwencją dalszej kontynuacji ustroju komunistycznego. Polecam przeczytać lekturę szczególnie tym, którzy uważają kapitalizm za najgorsze zło. 




"Biblia" Emmanuela Goldsteina, czyli inaczej książka w książce, którą czytamy wraz z głównym bohaterem, jest według mnie najgorszym punktem w całej lekturze. Co prawda bardzo ładnie tłumaczy przyczyny i skutki ustroju w jakim musi żyć  Wintson Smith, ale nie zaskoczy żadną nową informacją. Wszystko co zostało w niej opisane, jest już opisane o wiele wcześniej. Miałam wrażenie jakby autor antyutopii traktował swych czytelników jak otępionych debili, którzy z trudem pojmują co się do nich mówi. Przez cały czas czytania lektury jesteśmy otumaniani racjami Orwella, tak jak główny bohater jest otumaniany przez władze Oceanii. Zabieg ten został zastosowany celowo. Po przebrnięciu przez całą powieść czuje się totalne odmóżdżenie i brak wykazywania jakichkolwiek chęci do używania mózgu. 




Mimo to, polecam przeczytać "Rok 1984". Uświadczył mnie w przekonaniu ,że nierówności społeczne, są, były i będą, jedne gorsze, drugie lepsze. Zależy od ciebie, które uznasz za słuszne. Z pewnością Orwell powinien ci pomóc wybrać mądrze. 
About Magda Grabowska

Piszę w internecie. Udzielam się na TT. Nie należę do żadnej organizacji zarówno rządowej jak i pozarządowej. Dziękuję za uwagę i kłaniam się nisko.

You Might Also Like

13 komentarzy:

  1. Czytałem to w liceum. Na pewno to lepsze, niż populistyczny i propagandowy (jak na te czasy) ''nowy wspaniały świat''.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem trochę nie moja tematyka. :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka wywarła na mnie dość piorunujące wrażenie, nie podjęłabym się przeczytania jej jeszcze raz. Ale raz każdy przeczytać ją powinien.

    OdpowiedzUsuń
  4. To nie moja tematyka. Ale mojemu mężowi by się spodobała :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. To nie moja tematyka. Ale mojemu mężowi by się spodobała :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. mnie zawsze takie książki wciągają :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Orwella bardzo lubię ale przyznam że tej książki jeszcze nie czytałam, wpisuję na listę czytelniczą :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam. Ale zapewne wciągająca lektura ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja bym powiedziała, że dla mnie kontrowersyjny, ale nie beznadziejny ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja czytałam i mi się podobało:)

    OdpowiedzUsuń
  11. nie lubie zbytnio takich ksiazek ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna książka. I mimo wszystko nie spodziewałam się takiego zakończenia;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam kilkakrotnie i za każdym razem Orwell sprawiał, że przez kilka dni nie mogłam wrócić do życia. Wizja, jaką przedstawił, jest po prostu przerażająca.

    OdpowiedzUsuń